Què està passant a Osona? La seguretat i la immigració, els grans problemes dels osonencs
Fa uns dies, aprofitant el tancament de l’any 2022, vam analitzar l’estat anímic de la ciutadania osonenca, o el que és el mateix, quin grau de felicitat mostraven en relació a la seva vida al municipi. No es tracta de l’única qüestió o preocupacions identificades per la població que han estat analitzades en el Dibaròmetre, amb l’entrada d’any i les eleccions municipals d’horitzó. N’hi ha d’altres, que de ben segur nodriran bona part dels debats en el si de l’opinió pública: la seguretat ciutadana, la gestió municipal o les condicions sociolaborals en són alguns exemples.
Precisament, la seguretat ciutadana (17,10%) juntament amb la categoria “problemes associats a la immigració” (9,40%) es perfilen com els dos problemes que més amoïnen als osonencs. Aquesta sensació d’inseguretat no és un fenomen exclusiu d’un sector de la població.
Així, si segmentem els resultats de l’enquesta de la Diputació de Barcelona en funció del gènere o l’edat dels enquestats, aquesta continua erigint-se com la principal qüestió que preocupa al ciutadà de la comarca, exceptuant el grup d’edat dels 55 a 64 anys. En aquest cas concret, la immigració (15,50%) es presenta com el principal problema. I és que les dades presenten, en aquest marc, un resultat rellevant relacionat amb un aspecte més generacional: la preocupació per la migració creix a mesura que augmenta l’edat de l’enquestat.
Diferents sexes, diferents problemes?
En canvi, en clau de gènere, no s’aprecien grans divergències en la diagnosi de la realitat. La seguretat ciutadana (homes 17,20% i dones 17,00%) i els problemes associats a la immigració (homes 8,10% i dones 10,80%) ocupen la primera i segona posició.
De fet, aquesta convergència es repeteix en el tercer problema, “circulació/trànsit” (5,10% en ambdós casos).
Diferents generacions, diferents inquietuds?
Més enllà de l’ordre públic i les qüestions derivades a la gestió migratòria, l’àmbit de la mobilitat és un element força sensibilitzador en els diferents grups d’edat més joves (18 a 34 anys).
En particular, en els més joves (18 a 24 anys), dues de les tres grans preocupacions estan relacionades amb aquest camp: transport públic (9,20%) i “circulació/trànsit” (7,70%). Així mateix, en el cas dels 25 a 34 anys, franja en què s’inicien els projectes personals i d’emancipació, la qüestió de l’habitatge (6,70%) juntament amb la circulació i el trànsit (8,50%) són alguns dels afers més rellevants.
A l’altra banda, en el grup de 55 a 64 anys, pren rellevància un altre element significatiu: l’atur i les condicions de treball (5,40%). Un segment que històricament ha experimentat majors episodis d’atur i dificultats per reincorporar-se al mercat laboral.